Kuidas valmivad velotuuri liidrisärgid?

2019. Tour of Estonia üldvõitja Mihkel Räime ja tema liidrisärgi õnnistamine šampanjaga

Tour de France’i kollane liidrisärk sai hiljuti saja-aastaseks. Sellest alguse saanud liidrisärgiloogikat kasutab enamik velotuure. Ehkki meie koduse Tour of Estonia ajalugu pole veel nii uhke, on moomoo olnud selle liidrisärkide valmistamisega seotud alates 2016. aastast.

Rahvusvahelise Jalgrattaliidu UCI kategooria velotuur on suur asi, võib isegi öelda, et Eesti rattakultuuri edendamise tarvis (häda)vajalik. Klubi Tartu Maraton on seda võistlust vedades saavutanud oma rahvaspordiürituste kõrval paljutki. UCI Euroopa tuuri raames (kuhu kuulub ka Tour of Estonia) on 1. kategooria mitmepäevasõidud pigem selliste rattamekade pärusmaa nagu Prantsusmaa, Itaalia ja Hispaania.

Selline võistlus on väikeriigis erandlik, sest selle korraldamine eeldab oskusteavet ja inimesi ning kulutab meie mõistes väga palju raha. Kui esimesed kaks on Eestis olemas, siis on olnud ka aegu, kus tuuri toimumine on rippunud just viimase tõttu juuksekarva otsas. Samas on ürituseks vajaliku pädevuse ja inimeste jätkusuutlikkuseks tuuri toimumine väga vajalik.

Liidrisärkide valmistamine on rattariidebrändile sündmus ja seda erilisem, kui särgid valmivad koduse velotuuri tarvis. Oleme moomoos uhked, et saame õmmelda Tour of Estonia liidrisärgid. Need on spetsiaalsed võistlussärgid, mida jaotatakse velotuuri üld- ja teiste punktiarvestuste parimatele, aga ka autasustamistel ning kasutamiseks võistlusetappidel. Kuna ühe vaheaasta järel on kodune tuur taas jälle toimumas ja aastate jooksul on särkide valmistamisega seotud nii kordaminekuid kui ka humoorikaid äpardusi –, on põhjust neist pikemalt rääkida.

Võistluseelsed tööd

Tour of Estonia liidrisärkide komplektis on neli eset. Velotuuri üldliider kannab kollast (varasemalt helesinist), parim noor valget, mäekuningas punast ja punktiarvestuse liider (aktiivseim rattur) rohelist särki.

Tour of Estonia 2021 liidrisärgid

Töö liidrisärkidega algab tavaliselt kuu või paar enne üritust. Siis räägitakse korraldajaga läbi disain: kas muutuvad särgi värvid, sponsorlogod või mõlemad.

Keskkonnasõbralike materjalide kasutuselevõtt

Püstitasime tunamullu omale uue ja teistmoodi eesmärgi: teha Tour of Estoniast esimene velotuur maailmas, mille liidrisärgid on valminud üleni materjalidest, mis on tarbija ja/või tootmisjääkidest ümber töötatud. Kui prototüübid välja jätta, siis saab öelda, et neist saidki päris esimesed keskkonnasäästlikud rattasärgid, mis meie majast välja läinud. See oli taaskasutatud materjalide tõeline avalöök!

Velotuuril osalevate profisportlaste liidrisärkide aluseks oleme võtnud Pro Race’i särgi, mis sobitub paremini profisportlase peenikese ja vormis kehaga. Sel särgil on vähem üleliigset materjali ja kortse ning nii tekib vähem ka tuulekeeriseid.

Viimane lihv

Erinevalt teistest moomoo eritellimustest saavad liidrisärgid valmis päris viimasel hetkel, mõnikord loetud sekundid enne selgapanekut. See tähendab ajalist survet ja keerulist logistikat. Mis siis täpsemalt neil viimastel hetkedel toimub?

Reeglite järgi on liidrisärgil koht kandja meeskonnalogo tarvis, ent need meeskonnad selguvad alles võistluse käigus – nii saab ka logo alles siis trükkida. Selleks oleme spetsiaalsed masinad võtnud võistlusele kaasa, et saada särk valmis vahetult peale etappi toimuvaks autasustamiseks. Kui 2019. aastal oli lisandus programmi ka proloog Tallinnas, mõtlesime korraldajaga läbi särkidega seotud logistika, st küsimus, kuidas särke kõige ökonoomsemalt Tartu ja Tallinna vahel sõidutada.

Keskkonnasäästu nimel õmbleme tuuriks võimalikult väikse arvu särgikomplekte, ehkki kõikide arvestuste ja päevade jaoks tähendab see siiski 16-17 särki.

Tour of Estonia 2019

Rootslane Emil Lindgren näib nautivat oma parima noore liidrisärki velotuuri teise etapi, Tartu Grand Prix’i eel

Velotuuri aegsete tegevuste selgitamiseks vaatame lähemalt viimasena toimunud velotuuri enne koroonapandeemiat. Esimese särgikomplekti andsime üle velotuuri nädala keskel, kolmapäeval, samal ajal kui tuur sai alguse esimese etapiga päev hiljem Tallinnas. Et teiseks, reedel toimuvaks Tallinna-Tartu GP-ks oleksid võistlejatel logodega särgid seljas, toodi need vahepealsel ööl tagasi Tartusse trükki ja viidi siis varahommikul uuesti pealinna võistlejatele kasutamiseks.

Teise etapi ajal õmblesime valmis veel kuus särki. Ülejäänud kahe autasustamise ja laupäevase kolmanda etapi jaoks valmistasime juurde neid suurusi, mis on juba kasutusse läinud. Igaks juhuks on meil alati mõni särk ka varuks.

Velotuuri viimane päev ja kolmas etapp kulges algusest lõpuni Tartus. Vahe eelneva etapiga oli piisavalt pikk ja moomoo peakontor võistluskohale nii lähedal, et teoreetiliselt ei tohtinuks viimase päeva särkidega valmistamispinget olla … Läks aga pisut teisiti.

Viimasel särgitseremoonial on punktiarvestuse parimatele tarvis trükitud logodega särke – sel põhjusel jäetakse etapi finiši ja auhinnatseremoonia vahele lühike, 15-minutiline vahe. Seepärast me trükimasina kohapeale viimegi. Üldjuhul on see aeg täiesti piisav, sest nelja särgi logode trükiks kulub kõigest mõni minut, ometi ootasid tseremoonia korraldajad seekord just särkide järel. Asi oli tegelikult kohtunikes, kel võttis lõpliku järjestuse paikapanek tavalisest rohkem aega.

Pärast tuuri lõppu trükime varuks olnud särgid (juhul kui on mõni järel) juba rahulikus tempos ja anname need korraldajale üle raamimiseks. Sellega saavad liidrisärkidega seotud tegevused ka lõpu.

Nii käib nelja või viie päeva jooksul üks särk läbi rohkem kui kümne inimese käest ja hulk tunde kestnud käsitöö saab lihvi loetud sekundid enne kasutust.

Tegijal juhtub

Nagu 2019. aasta velotuuril selgus, ei loe vahel isegi aastatepikkune liidrisärkide valmistamise kogemus. Olid siis põhjuseks öised tööajad, esimeste keskkonnasäästlike särkide valmistamise ärevus või midagi muud, aga juba esimesel ööl kiskusid asjad kiiva.

Mis on parempoolsel särgil valesti?

Kuidas me saame küll millegi nii elementaarsega eksida, nagu seda on meie rahvuslipp? Trükkimisel on detailid särgil pahempidi, särgi ülemine serv allpool ja tiimilogo või riigilipp selle asemel peegelpildis … Eksimisruumi oli piisavalt, et alustada velotuuri kohe ühe (väga) ebaõnnestunud särgitrükiga. Just sellistel hetkedel kuluvad mõned varuks tehtud särgid samuti marjaks ära.

Ära naera teise õnnetuse üle, ütleb vanasõna. Kui teisel päeval võttis logotrüki üle teine kogenud tegija, kes oli esimese tegija eksimuse üle naernud, sai karistuse temagi – nüüd oli kord meie ülemerenaabri Rootsi (või siis Nedemsi 😊) käes. Koos selle juhtumiga vahetus ka naerualune.

Need tagantjärele naljakad sündmused lisasid liidrisärkide loomisele pinget – just nii, nagu see on olnud igal aastal.