Kuidas valida rattariideid: 1. osa

Rattariided on kohe ratta järel sõiduvarustuse järgmine, kuid mitte vähem tähtis osa. Vahetult meie kõige suurema organi naha, väliskeskkonna ja rattaga kontaktis olevad riided toetavad keha pingutuse ajal ning muudavad sõidu mugavaks. Nii on see aga üksnes siis, kui need riided on valitud õigesti.

moomoos kuuleme tihti küsimust, millised on meie parimad mudelid. Näpuga ühe või teise poole me paraku osutada ei saa, sest ratturid ja keskkond, kus sõidetakse, on erinevad ning seda arvestades oleme kujundanud ka tootevaliku. Seepärast anname rattariiete valimiseks soovitusi riiete valmistamise tehnilisele taustale tuginedes.

Rattasõidu ala, sportlik tase, keskkonna temperatuur ning riiete liibuvuse ja aerodünaamilisuse aste on ühed tegurid, millest tuleb juttu kolmeosalises järjeloos.

Et teemat lihtsustada, jagagem ratturid sportliku taseme järgi kolme rühma. Saavutussportlane on see, kes treenib intensiivselt ja realiseerib oma tippvormi võistlustel. Aktiivne rattur väntab regulaarselt tervislike eluviiside nimel ning harrastaja sõidab oma lõbuks ja mitteregulaarselt.

Rattaalade eripärad

Suures pildis jaguneb rattasõit kaheks alaks: maastiku- ja maanteesõiduks. Maastikusõit jaguneb omakorda kolmeks: olümpia- ja tsüklokrossiks ning maratonisõiduks. Maanteel kihutatakse grupisõidus, eraldistartides ja kriteeriumitel. See tundub olevat üks rattasõit kõik, aga riiete loomise määravad kõige suuremal määral nende alade erinevad maastikud ja sõiduasendid.

Maastikusõiduasendis on ratturi kehanurk enamasti 45 ja 75 kraadi vahel, ent maanteesõidul üldjuhul väiksem kui 45 kraadi (agressiivses eraldistardiasendis võib ulatuda isegi nii madalale kui 15 kraadi). Erinevad kehaasendid võtame rõivaste lõigete aluseks. See määrab pükste pehmendused ja pehmenduste omadused, samuti materjalide ja detailide kasutuse ning täpse asukoha.

Kehanurk erinevas sõiduasendis. Allikas: Flattire.co

Särgi, jaki ja vesti puhul tasub pöörata tähelepanu esihõlmade ja seljaosa pikkusele: mida madalam sõiduasend, seda lühemad võiksid olla esidetailid ja seda pikem seljaosa. Nii on sõitjal kõhu all vähem kortsus, liigset materjali ja samal ajal ei jää selg paljaks. Kui uurida särki või vesti otsevaates, on need olulised kohad lihtsasti näha. See on ühtlasi levinuim riide vaatenurk veebipoodides, nii ka moomoo poes, kust pärineb järgnev pilt.

moomoo pika varrukaga Basic- ja Pro särk

Klassikaliste liibuvate rattapükste puhul ei pruugi erinevate rattaalade vahel nii selget erinevust olla. Üldjuhul konstrueeritakse pükste lõige ja valitakse padi nii, et see rahuldaks kõigi alade rattureid, nii on püksid kasutatavad igal maastikul.

Siiski leidub ka ekstra üheks või teiseks sõiduks loodud rattapükse. Maanteesõiduks sobivad paremini püksid, mille sääred on rohkem ettepoole keeratud. Seda on lihtne märgata, kui püksid traksidest üles riputada. Veebipoes ei pruugi pükste kuju näha olla, seal tuleks seepärast tähelepanelikult uurida, mida ütleb tootja nende kasutusala kohta.

Erinevates sõiduasendites toetub keharaskus padjale ja sadulale eri laadi piirkonnas. Kes soovib laskuda rattapükste valikul detailidesse, peakski uurima padja omadusi ja selle erinevaid piirkondi.

Maastikusõidu püstisemates asendites koguneb keharaskus rohkem padja tagumisele, laiemale otsale – sinna, kus asub istmikuluude kõige laiem osa.

Mida madalamaks sõiduasend muutub, seda kaugemale ette nihkub padjal toetuspunkt. Näiteks eraldistardiasendis on see suuresti juba võrdselt jaotatud süle- ja istmikuluu vahel. Kui vaadata patja, siis asub toetuspiirkond selle eesotsas kitsal alal. Istmikuluid katab ainult õhuke kiht pehmet rasvkudet, ent ettepoole süleluu poole liikudes on pehmet kudet rohkem, sealhulgas eesnäärme ja lahkliha piirkonna veresooned ja närvid. Kel on see piirkond õrn ja tundlik, peaks maanteesõidul eelistama õhemat, sujuvate servade ja üleminekutega pehmendust.

Valet sõiduasendit ja mittesobivat sadulat ei korva aga mingisugused püksid.

Toetus rattasadulale erinevate sõiduasendite korral: sõiduasend linnarattal (nr 5), sõiduasend hübriidrattal (nr 4), sportlik maantee- ja maastikusõiduasend (nr 3), professionaalne maanteesõiduasend (nr 2), aerodünaamiline temposõiduasend (nr 1). Allikas: Bikerumor.com 

Maastikuratturite püstisemate asenditega sobituvad suurepäraselt moomoo Basic-sarja tooted. Madalamate maanteesõiduasenditega istuvad paremini Pro sarja tooted. Näiteks on Pro Race’i särk ja püksid loodud maanteesõidu selliste asendite jaoks, kus hoitakse kinni lenksu alumistest sangadest.

Tegelikult sobivad Basic-sarja riided ka maanteel ja Pro sarja riided maastikul sõitjale. Siiski märkavad saavutussportlased ja aktiivsed ratturid eeliseid, mis ilmnevad kirjeldatud tingimustes.

Järgmises osas tuleb juttu rattariiete aerodünaamilisest, mugavusest ja liibuvusest. Täpsemalt sellest, kuidas need omavahel vastassuunaliselt seotud on.

Loe järgmist osa