Gravel Grinding, Eesti moodi

Gravel Grinder Estonia on ainus omataoline rattavõistlus Eestis. Sel aastal juba neljandat korda toimunud rattaüritusel osales ka kaks moomoo saadikut – Rait Nurm (@crazy_scandinavian) ning käesoleva kirjatüki autor, Rando Kall (@randokall).

moomoo rattariided Gravel Grinder Estonia 2022

Pooled moomoo saadikutest Gravel Grinderi finishis. Kõik fotod: Gravel Grinder FB | Kristhel Vaht Fotograafia

Mis eristab Gravel Grinder Estoniat teistest Eesti rattavõistlustest? Esiteks on nad ainsad, kes reklaamivad end, nagu nimigi ütleb (Gravel grinders are gravel road races and rides that combine riding on surfaces such as asphalt, gravel, dirt, some singletrack trails and maintenance or B roads. The courses vary from hard-packed dirt to softball-sized rocks), “kruusarallina”.

Teine, kuid ilmselt olulisem komponent, on võistluse formaat. Gravel Grinder Estonia formaat põhineb maastikuratta maailmast tuntud “enduro” formaadil, selle tuntuim esindaja kruusamaailmas on 2015. aastal USA’s ellukutsutud Grinduro sari. Tänaseks on sarja osavõistlused juba viies asukohas üle maailma, kuulsaim neist kindlasti algses asukohas, Californias, toimuv võistlus. Mis on see formaat täpsemalt, küsite? Võistlus toimub üheringilisel trassil, reeglina jääb distants sinna 60 – 120 kilomeetri kanti, kuid ajavõtt toimub vaid lühikestel, loetud arvul lõikudel ning lõikude ajad summeeritakse, et saada võistleja lõppaeg. Lõigud ise on reeglina spetsiaalselt otsitud ja erisugused, et pakkuda midagi erinevat tüüpi ratturitele: Grinduro sisaldab endas näiteks kiiret laskumist metsateel, maanteeratturitele kihutamiseks asfaldilõiku, “mägikitsedele” tehnilist ja nõudlikku tõusu. Formaadi ellukutsuja, Joseph Parkini, sõnul meenutab selline võistlus sõpradega nädalavahetusel koos sõitmist – enamjaolt rahulik kulgemine, tõusu või keerulisema lõigu “võtmine” vastavalt oma võimetele, siis taas kogunemine, vahetatakse muljeid, lõbutsetakse ning näiteks laskumisel sõidab igaüks jälle nii nagu hing ihkab. Lõpus minnakse koos pubisse või niisama hängima ja võetakse ehk ka õlu või paar. Sellest tulenevalt on võistluse ümber toimuv vaata, et isegi olulisem, kui võistlus ise – hea toit, rattasõidust rõõmu tundmine, seltskonnas ajaveetmine, muusika kuulamine. Grinduro slogangi ütleb: “Perfect Party to Race Ratio” – parim kihutamise ja pidutsemise suhtega üritus.

moomoo rattariided Gravel Grinder Estonia 2022
Kuidas Gravel Grinder Estonia formaadi maaletoomisega hakkama on saanud? Isiklikult arvan, et potentsiaali võistlusel ja formaadil on Eestis omajagu. Korraldus oli tasemel, rajatähistus minusuguse lühinägeliku jaoks oleks võinud olla pisut suurem ning
“ennetavam”, kuid ei miskit hullu, eriti arvestades, et sotsiaalmeedias jagatud GPX fail oli siin suureks abiks. Finiš ning kaks toitlustuspunkti hoidsid auga formaadi lippu kõrgel – Lähkma toidupunktis pakutud koduleib ja pannkoogid viisid tõsimeeli keele alla, kiidusõnad! Sel aastal oli registreerunuid Sportos.eu andmeil 185, lõpuaja sai protokolli kirja 155 rallijat. Stardis võis näha väga erineva kategooria rattaid – gravel tüüpi rattaid, vanakooli maastikurattaid, 29ereid, hard-tail ja full-suspension rattaid ja oli ka puhtatõulisi maanteerattaid. Sama kirju oli ka osalejate kontingent, valdavalt siiski tõsimeelsed harrastajad, kelle nime võib leida ka teiste Eestis korraldatavate rattavõistluste protokollidest. Moomoo saadikuna hoidsin kiivalt silma peal ratturite riietusel – väga äge oli näha suurte rahvusvaheliste brändide kõrval ka tugevat moomoo “täpi” esindatust – nii eritellimusriideid, kui ka moomoo kollektsioonist tuttavaid värve ja mustreid. Ise läksin starti moomoo Gravel 3.0 särgi ja alussärgi ning Pro 4.0 pükstega. Korraliku ülemõtlejana pistsin ratta raamikotti igaks juhuks Basic 2.4 rattavesti ning Pro 1.1 vihmajaki. Õnneks ilmataat soosis korraldajaid ning võistlejaid ja hoidis vihmasaju eemal!

 

moomoo rattariided Gravel Grinder Estonia 2022


Kus näen kohti arenguks? Tõsised, kinnised ning vaikivad eestlased tuleks kuidagi suhtlemisaltimateks saada! Aga kui nali kõrvale jätta, siis isiklikult sooviks kiiruskatsetesse pisut vaheldust –
“tiimi eraldistart” sirgetel kruusalõikudel, kus ainsaks vahelduseks on 90 kraadised pöörded ning sellest tulenevalt vahelduvad tuuletingimused, muutuvad pärast esimest katset üsna üksluiseks slightly smiling face Selle-aastasel trassil oli väga heaks vahelduseks kolmandal kiiruskatsel pisut libe/pehme ning suurte poriloikudega lõik, mis lisaks toorele jõule nõudis ka tähelepanu ning rattavalitsemisoskust, tänud selle eest! Samuti oli äge lõpus olev killustikune singel – kitsas ning tagasipööretega, mis samuti nõudis tehnilist “kohalolu”, kiitus sellegi eest. 

Kindlasti on piiravaks faktoriks lõikude valikul võistluse asukoht, Pärnumaa, mis pole just eriti kuulus oma mägede (või nende puudumise) poolest. Küll aga oli rajal päris mitu tehnilisemat ja huvitavat lõiku, mida oleks andnud minu arvates kiiruskatseks vormistada, seda just vahelduse huvides. Ei hakka siinkohal spekuleerima, mis võisid olla põhjused, miks eelistati just ülikiireid kruusalõike kiiruskatseteks winking face

Kokkuvõttes jäin Gravel Grinder Estonia üritusega väga rahule. Selle aasta rahulik kulgemine on mind üsna mugavustsooni istutanud ning korralik pingutus kulus selle raputamiseks ära. Müts maha korraldajate ees sellise üsnagi nišitoote maaletoomise eest! Vaatamata eestlase kinnisele loomusele sain siiski mõne inimesega jutule ning ka see oli mõnus vaheldus senisele üksinda rattasadulas kulgemisele.

Kas järgmisel aastal jälle? Absoluutselt! Ning siis proovin kindlasti ka rohkem tuttavaid-sõpru kaasa kutsuda!

Vaata teisi blogiartikleid  Gravel Grinderi kodulehele